Går du i tankarna att starta webshop?

rörande e-handel

Starta webshop? Vi har svaren på dina frågor!

Var bara lugn, vi skall hjälpa dig att få ett grepp över vad du behöver för att starta webshop

1 ) Du behöver en bra ide, varför skall kunderna handla i just din nystartade webshop?

  • Eftersom konkurrensen idag är så hög är det en fördel om man kan nischa in sig på något speciellt område.
  • Det kan vara något som du är specialist på, ett pris som är svårt att slå eller en produkt / tjänst som ingen tillhandahåller.

Tips: Gör undersökningar, vilka butiker finns det som konkurrerar med din idé och vad kan du göra bättre? Börja att googla!

2 ) När det gäller den tekniska biten så finns det två alternativ om du ska starta webshop

  • Man kan hyra sin webshop och betala månadskostnad till en leverantör.
  • Man kan köpa sin webshop av en webbyrå till en fast kostnad som man placerar på ett webbhotell och sedan äger till 100%.

Vad är då för och nackdelar med dessa alternativ när man vill starta webshop?

Hyra webshop ger dig en relativt låg startkostnad för att komma igång, men det medför vissa begränsningar som:

  • Du är låst till leverantörens funktioner och priser.
  • Du kan inte skräddarsy utseendet helt och hållet.
  • Framförallt så äger du inte din egen webshop.

Att köpa sin webshop är att föredra då man äger lösningen helt och hållet. Detta är oftast lite dyrare i starten men lönsammare i längden.

  • Du får ett skräddarsytt utseende.
  • Du får funktioner som är anpassade efter din verksamhet.
  • Du betalar endast en kostnad för webbhotellet årsvis i fortsättningen.

Tips: Gör en noga planerad budget för kostnaden på webshopen, vilka funktioner behöver jag och vad kostar dem? När man räknar så kan man se att efter år 1 eller 2 så kostar ibland hyreslösningen mer än om man hade köpt sin webshop.

3 ) Betallösning

Det är väldigt många som tycker detta är komplicerat men i själva verket så behöver det inte vara så svårt. Det bästa är om man erbjuder sina kunder att betala via faktura, betalkort och direktbetalning via internetbank.
Detta kan man uppnå via en extern leverantör som sköter betalningshanteringen mot deras provision och avgifter.
Två bra exempel är Payson eller Klarna. Dessa populära betallösningar skapar ett förtroende för din webshop då besökaren garanterat känner igen
betalningsleverantören.
Man betalar i regel en processats per köp och i vissa fall en fast avgift. Men det är det värt, då dem tar all risk om dina
kunder skulle välja och inte betala. För du får du alltid betalt oavsett vad kunden väljer att göra. Fråga alltid om deras lösning är kompatibel med den webshop som du valt.

4 ) Marknadsföringen är viktigast av allt om du vill ha kunder i din nystartade webshop

Man brukar prata om SEO även kallad sökmotoroptimering, AdWords annonser och sociala medier.
Det finns många bra guider för detta och många byråer som arbetar med enbart detta. Men i korta drag så kan man säga att:

Sökmotoroptimering görs i bl.a. produkttexterna och nyckeltexterna i din webshop. Man vill att sökmotorerna skall uppfatta din webshops produkter korrekt och ge dig en bra placering bland sökresultaten hos sökmotorn.

Google AdWords annonser är extremt bra i det syfte att du kan välja att visa annonser av dina produkter när någon letar efter just det du har att erbjuda.

Sociala medier som t.ex. Facebook låter dig marknadsföra din webshop och produkter till användare som är intresserade av just ditt område.

Tips: Googla olika typer av marknadsförings alternativ för att få en överblick av vad du kan göra själv och vad du borde betala för.

Här är några bra länkar

Läs mer om Sökmotoroptimering
Läs mer om AdWords

Detta är vad du i korta drag behöver veta för att starta webshop

Vill du veta mer om något? Slå oss en pling på 021 30 00 87

Fler nyheter